2012. szeptember 13., csütörtök

Revolúció vagy Evolúció Part.3

Folytatom és egyúttal befejezem korábban itt megkezdett, majd itt folytatott elemzésemet. A GW2-n kívűl még egy  említésre méltó címet szeretnék taglalni, mely a maga nemében páratlan remekmű, és ez nem más mint a…

Mass Effect


1. Jelentős, jól azonosítható változás: Igen. Véleményem szerint a Mass Effect az előző évtized legnagyobb és legambiciózusabb szerepjátékos projektje, amit elképesztő profizmussal vitt sikerre a Bioware. Már az a tény, hogy egy történetet három részen keresztül mesél el a készítő, egyedülálló, de a játékban szereplő karakterek mimikája, és a teljeskörű voice acting is egyértelműen megkülönbözteti más riválisoktól. Véleményem szerint hasonló minőségű történetet, ennyire érdekes karaktereket és ilyen szintű beleélést egy más RPG sem tudott elérni.
2. Iparági mérce lett-e: Nem. De csak azért nem, mert senki nem tudja ezt a szintet megütni, a Bioware legnagyobb riválisa saját maga (ahogy azt az SWTOR-ral láthattuk, ebben a játékban is amúgy a történetmesélés minősége a legkiemelkedőbb)

3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Igen. Én úgy gondolom, hogy igen, sokan vannak akiket megrémisztett az Elder Scrolls sorozat óriási szabadságfoka, és a Mass Effect adta kvázi interaktív mozi és majdnem lineáris történet sokkal inkább kedvükre való volt. Hogy őszinte legyek a játékmenet nekem sem volt a szívem csücske, kb csak egyenesen kell menni, de a történet annyira páratlan, hogy levettem a nehézséget sztorimódra (=egy pisztollyal mentem kb végig) és csak hátradőltem:)
4. Sikeres-e a játék: Igen. Csak a harmadik rész négymillió példány fölött adott el és sejthető, hogy akik megvették a harmadik részt azok, valószínű nem ekkor kapcsolódtak be a történetbe.
5. Kiállta-e az idő próbáját: Igen.  Úgy gondolom főleg a történet az ami megmarad az emberek emlékezetében, a játékmenet nem igazán emlékezetes, de nem is az volt a lényeg.
És akkor térjünk rá fő alanyunkra, a GW2-re. Előre bocsátom, hogy ez nem egy komplett review lesz, azt majd valamikor máskor megejtjük, és nem is akarom a korábban felsorolt játékokhoz hasonlítani a GW2-t mivel nem ez volt a cél, viszont ugyanezen kérdéseket fogom feszegetni kicsit bővebben.

Guilds Wars 2
1. Jelentős, jól azonosítható változás: Nem. Véleményem szerint ez az a pont ahol a GW2 nem járt sikerrel.
Rengeteg újítás van benne, rengeteg dolgot átszabtak és a marketinggépezet is pörgött ezerrel, én mégis úgy vélem, hogy nem MMO rajongók számára egyszerűen nem érthető, hogy miben más a játék, de még jónéhány MMOs ismerősöm is kérdezgette, hogy akkor most mi is lesz más? Én pedig ekkor döbbentem rá, hogy nem tudom egy-két rövid mondatban tömören megfogalmazni azokat az elemeket, amelyek megkülönböztetik a többitől. Igen, vannak dinamikus eventek, személyes történet, stbstb, de ezek nehezen elmagyarázható és nehezen átérezhető újítások.
2. Iparági mérce lesz-e: Igen. Erre a legkönnyebb a válasz. Mostantól teljesen egyértelműen a GW2-t fogja másolni – de legalább ihletet meríteni – minden MMO készítő. Az elkövetkezendő időkben egyetlen MMO sem törhet mainstream sikerre a régi recept szerint. A GW2 után az emberek nem fognak visszamenni az oldschool grindbe, mégpedig azért nem, mert megmutatták, hogy lehet ezt máshogy is és ráadásul havidíj nélkül. Kíváncsi lennék hány MMO stúdióban zajlanak lázas áttervezési meetingek, de biztos nem egyben.

3. Új játékosbázist vonz-e magához: Igen. Eleinte talán nem, de ahogy terjed a játék híre, valószínű sok-sok casual játékos fog csatlakozni, mivel a GW2 tulajdonképpen egy casual játék, amellett hogy kedvez a sokat próbált veteránoknak is. Úgy gondolom hogy a leghardcoreabb arcoknak a GW2 nem lesz hosszútávú elfoglaltság, lesz egy réteg aki hamarosan visszamegy raidelni valahova máshova, de nagyon sokan lesznek, akiknek ez többé nem pálya.
4. Sikeres-e a játék: Igen. Nem sok konkrét számadat ismert még, leszámítva azt, hogy egymillióan vállalták be az elővásárlást. Ezen kívül ismert, hogy Európában mindehol topon van a játék, így annyi mindenképpen kijelenthető, hogy a GW2 siker, sőt, valószínűleg nagy siker, és mivel a Metacriticen jelenleg 92 ponton áll 28 reviewval, ez azt valószínűsíti, hogy őrült felfutás várható.

5. Kiállta-e az idő próbáját: Nem tudni.  (Nyilvánvalóan korai még).
Tehát visszatérve a fő kérdésre: A GW2 vajon evolúció vagy forradalom? Én úgy gondolom, hogy mindkettő, még ha ezzel csalódást is okozok. Evolúció, mivel a játékmenet csupa olyan elemet tartalmaz, amelyet valamilyen formában már láttunk máshol (Eventek = WAR PQ, WvW = DaOC,  Story = SWTOR). Ugyanakkor viszont forradalom, mivel a GW2 mindezt olyan köntösben és annyira egységes formában tálalja, ráadásul havidíj nélkül, hogy teljesen egyértelmű a műfajra gyakorolt forradalmi hatása: innentől kezdve többé a régi típusú MMO recepttel senki sem számíthat sikerre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése