Mass Effect
1. Jelentős, jól azonosítható változás: Igen. Véleményem szerint a Mass Effect az előző évtized legnagyobb és legambiciózusabb szerepjátékos projektje, amit elképesztő profizmussal vitt sikerre a Bioware. Már az a tény, hogy egy történetet három részen keresztül mesél el a készítő, egyedülálló, de a játékban szereplő karakterek mimikája, és a teljeskörű voice acting is egyértelműen megkülönbözteti más riválisoktól. Véleményem szerint hasonló minőségű történetet, ennyire érdekes karaktereket és ilyen szintű beleélést egy más RPG sem tudott elérni.
2. Iparági mérce lett-e: Nem. De csak azért nem, mert senki nem tudja ezt a szintet megütni, a Bioware legnagyobb riválisa saját maga (ahogy azt az SWTOR-ral láthattuk, ebben a játékban is amúgy a történetmesélés minősége a legkiemelkedőbb)
3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Igen. Én úgy gondolom, hogy igen, sokan vannak akiket megrémisztett az Elder Scrolls sorozat óriási szabadságfoka, és a Mass Effect adta kvázi interaktív mozi és majdnem lineáris történet sokkal inkább kedvükre való volt. Hogy őszinte legyek a játékmenet nekem sem volt a szívem csücske, kb csak egyenesen kell menni, de a történet annyira páratlan, hogy levettem a nehézséget sztorimódra (=egy pisztollyal mentem kb végig) és csak hátradőltem:)
4. Sikeres-e a játék: Igen. Csak a harmadik rész négymillió példány fölött adott el és sejthető, hogy akik megvették a harmadik részt azok, valószínű nem ekkor kapcsolódtak be a történetbe.
5. Kiállta-e az idő próbáját: Igen. Úgy gondolom főleg a történet az ami megmarad az emberek emlékezetében, a játékmenet nem igazán emlékezetes, de nem is az volt a lényeg.
És akkor térjünk rá fő alanyunkra, a GW2-re. Előre bocsátom, hogy ez nem egy komplett review lesz, azt majd valamikor máskor megejtjük, és nem is akarom a korábban felsorolt játékokhoz hasonlítani a GW2-t mivel nem ez volt a cél, viszont ugyanezen kérdéseket fogom feszegetni kicsit bővebben.
Guilds Wars 2
1. Jelentős, jól azonosítható változás: Nem. Véleményem szerint ez az a pont ahol a GW2 nem járt sikerrel.
Rengeteg újítás van benne, rengeteg dolgot átszabtak és a marketinggépezet is pörgött ezerrel, én mégis úgy vélem, hogy nem MMO rajongók számára egyszerűen nem érthető, hogy miben más a játék, de még jónéhány MMOs ismerősöm is kérdezgette, hogy akkor most mi is lesz más? Én pedig ekkor döbbentem rá, hogy nem tudom egy-két rövid mondatban tömören megfogalmazni azokat az elemeket, amelyek megkülönböztetik a többitől. Igen, vannak dinamikus eventek, személyes történet, stbstb, de ezek nehezen elmagyarázható és nehezen átérezhető újítások.
3. Új játékosbázist vonz-e magához: Igen. Eleinte talán nem, de ahogy terjed a játék híre, valószínű sok-sok casual játékos fog csatlakozni, mivel a GW2 tulajdonképpen egy casual játék, amellett hogy kedvez a sokat próbált veteránoknak is. Úgy gondolom hogy a leghardcoreabb arcoknak a GW2 nem lesz hosszútávú elfoglaltság, lesz egy réteg aki hamarosan visszamegy raidelni valahova máshova, de nagyon sokan lesznek, akiknek ez többé nem pálya.
4. Sikeres-e a játék: Igen. Nem sok konkrét számadat ismert még, leszámítva azt, hogy egymillióan vállalták be az elővásárlást. Ezen kívül ismert, hogy Európában mindehol topon van a játék, így annyi mindenképpen kijelenthető, hogy a GW2 siker, sőt, valószínűleg nagy siker, és mivel a Metacriticen jelenleg 92 ponton áll 28 reviewval, ez azt valószínűsíti, hogy őrült felfutás várható.
5. Kiállta-e az idő próbáját: Nem tudni. (Nyilvánvalóan korai még).
Tehát visszatérve a fő kérdésre: A GW2 vajon evolúció vagy forradalom? Én úgy gondolom, hogy mindkettő, még ha ezzel csalódást is okozok. Evolúció, mivel a játékmenet csupa olyan elemet tartalmaz, amelyet valamilyen formában már láttunk máshol (Eventek = WAR PQ, WvW = DaOC, Story = SWTOR). Ugyanakkor viszont forradalom, mivel a GW2 mindezt olyan köntösben és annyira egységes formában tálalja, ráadásul havidíj nélkül, hogy teljesen egyértelmű a műfajra gyakorolt forradalmi hatása: innentől kezdve többé a régi típusú MMO recepttel senki sem számíthat sikerre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése