2012. szeptember 29., szombat

A Gazdaságról és a Trading Postról


Mielőtt még elkezdeném okfejtéseimet és tanácsaimat lejegyezni eme cikkben, vessünk egy pillantást a való életbeli gazdaságra és néhány fogalmára.

Versenyhelyzet
 A verseny két vagy több szereplő bizonyos szabályok között zajló tevékenysége, előnyszerzés céljából.
 A piaci verseny jellegét meghatározó tényezők:
 - Mennyien vannak az eladók és a vevők?
- Könnyű-e vagy nehéz új termelőknek, illetve vásárlóknak belépni a piacra?
- Képes-e egy-egy szereplő egyedül befolyásolni a piaci árat?

A tökéletes verseny
Tökéletes verseny alakul ki egy termék piacán, ha sok kis eladó és sok kis vevő van. Ekkor egyikőjük sem képes egyedül befolyásolni a piacot. Nem tud olyan árat vagy olyan mennyiséget kínálni, hogy az elmozdítsa a piac egészét.
Tökéletes verseny az a piaci forma, amelyben a piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest és a szereplők árelfogadók, s e piacon szabad a be és kilépés. A tökéletes verseny elengedhetetlen feltétele a szabad be- és kilépés, tehát hogy senki és semmi ne akadályozza újabb termelők és vevők be- vagy kilépését. Jogi vagy pénzügyi-gazdasági feltételek gátolhatják a termelők szabad mozgását. Például komoly gazdasági akadályt jelent, ha óriási tőkét kell indulásként befektetni.
Tökéletes verseny esetén a vállalkozó számára a piaci ár adottság. Ekkor a vállalat egyetlen „p”, piaci árat érhet el. Ezen az áron bármennyit eladhat saját szerény lehetőségein belül.
Ezeket a fogalmakat azért csempésztem bele irományomba, mivel a játék készítői szerint ez egy külön világ önálló gazdasággal, melyre leginkább a tökéletes verseny definíciója illik.
 Sajnos a való világgal ellentétben, erre a gazdaságra nem jellemző az, hogy életképes szabályokkal korlátoznák a kereskedelmet, ami számtalan problémához vezetett már 1 hónappal a játék indulása után. Cikkemben ezeket a problémákat igyekszem boncolgatni és megpróbálok tanácsokat adni, amivel egy picit talán javítani lehetne a helyzeten.

 A gazdaság problémái
Elmélkedésemet rögtön a legnagyobb problémával kezdeném, amivel nagyjából mindenki találkozhatott már, aki egyszer is használta a Trading Postot. Ez a probléma nem más, mint a vendor ár felett 1 copperrel behelyezett áruk. Természetesen ennek is megvan az oka, nem így kezdődik egyik termék leértékelődése sem, de erről majd később olvashattok. Most foglalkozzunk először ezzel. A legnagyobb baj ezzel az eladási stratégiával az, hogy ahelyett, hogy az eladó nyerne az üzleten, sajnos inkább még rá is fizet.
Tegyük fel, hogy egy aranyos nyuszi, akit épp az imént gyilkoltunk meg kegyetlen módon, kidobott nekünk egy szép kardot. Sajnos mi mágusok vagyunk, akik inkább megvágnák magukat a fegyverrel, mint sem hasznát vennék, ezért szeretnénk egy kis pénzt keresni vele. A példa kedvéért érjen a kard 1 ezüstöt.
Két lehetőségünk van. Az első az, hogy elbattyoghatunk a legközelebbi árushoz és eladjuk neki. Ha ezt az opciót válasszuk, akkor azt az 1 ezüstöt kézhez is kapjuk azonnal. A másik lehetőség, hogy betesszük a Trading Postba. Sajnálatos módon a kardból annyira sok van már a piacon, hogy ha lehetne már lassan neked kéne fizetned, hogy átvegyék tőled ám az enyhe megkötés miatt, a minimum összeg amennyiért el lehet adni az 1 silver és 1 copper. Ennyiért található bent 20 db.
A második lehetőség tehát, hogy csatlakozol ahhoz a táborhoz, amelyik ennyiért kínálja a portékát. Csakhogy ahhoz, hogy egyáltalán felkerüljön az eladási listára a kard, betéti díjat kell fizetni. Legyen a példa kedvéért 10 copper. Ez azt jelenti, hogy még ha el is tudjuk adni a kardot, akkor is csak 91 coppert kapunk vissza. Azonban a Trading Post nem szeretet szolgálat. Az asurák, akik ezt üzemeltetik, tökéletes, csúnya és gonosz bankárok, ugyanis az eladási árból jutalékot vonnak le maguknak. Ha jól emlékszem, akkor a betéti díj és a jutalék összege az eladott áru értékének a 15%-a. Tehát az összes levonás után csak 86 copper nyereség fogja ütni a markunkat.
Nem csoda tehát, ha az emberek többsége inkább adja el árusnak a hasztalan holmikat, mint hogy feltegye a Trading Postra.
Ez ellen úgy tudunk a legjobban tenni, ha nem csatlakozunk a többi birkához, akik veszítenek a pénzükből, hanem inkább félretesszük termékünket és akkor tesszük fel, ha már kedvezőbbek a piaci viszonyok.

De hogyan is jutunk el a magas nyereségtől a vendor ár+1 copperig?
Ennek számtalan tényezője van. Sokan az event rendszer okozta túlzott loot mennyiség felhalmozódását tartják a felelősnek érte, mások esetleg a tényt, hogy használt felszerelésünket sokszor tovább adhatjuk, ha úgymond „kinőttük”.
Én viszont úgy gondolom, hogy mi magunk vagyunk ezért a felelősek. Ezzel pedig el is érkeztünk a következő nagy problémáig, amely a vendor+copper jelenséget előidézi.
Sokan ahelyett, hogy egy meghatározott értékért, amely mind a vásárlónak, mind az eladónak kedvező lenne, sokkal alacsonyabb áron helyezik be termékeiket. Az alapgondolat az lenne, hogy ha valaki x összegért árul valamit és mi x-y áron adjuk, akkor a mi termékünket előbb meg fogják venni. Ez így is van és ezzel nem is lenne probléma, ha csak egyszeri eset lenne. Sajnálatos módon a Trading Post úgy működik, hogy mindig a legalacsonyabb árat veszi figyelembe, ha valaki ugyanabból a termékből szeretne eladni. Ismételten egy példán keresztül vezetem le az érthetőség kedvéért.
Ezúttal nem bántottunk egy lényt sem, mivel felhagytunk a barbár életmóddal. Helyette kivágtunk egy fát, aminek az egyik ágán egy kis tasak volt elrejtve. Ebben a tasakban volt egy kristály, ami szép és csillogó. Tegyük fel, hogy 2 ezüstöt ér a kavics. Mivel ennél nagyobb nyereségre szeretnénk szert tenni, ezért úgy gondoljuk, hogy majd jól betesszük a TP-be és akkor sokat kaszálunk vele. A TP-n a legalacsonyabb eladási ár 3 ezüst 10 copper és ezen az áron 750 db van készleten. Ha mi is ezen az áron tesszük be, akkor meg kell várnunk, míg az a mennyiség elfogy, ami jelenleg is elérhető, s csak utána kerülhet sorra a mi termékünk. Mi azonban türelmetlenek vagyunk és MOST akarjuk a pénzt, ezért úgy gondoljuk, hogy még 3 ezüst 5 copperrel is megelégszünk. Be is tesszük ennyiért. Ekkor a party társunknak (már ha van olyan, aki szeretne velünk egy partyba lenni) is kiesik ugyan az a kavics. Ő is úgy gondolja, hogy hűű most meggazdagszik ebből és ő is áruba bocsájtja a követ. Neki már azt fogja alapból felkínálni a rendszer, hogy 3 ezüst 5 copperért tegye be. Azóta persze már eltelt egy kis idő, szóval mások is csatlakoztak ehhez az árhoz. Természetesen társunk sem buta, tudja ő, ha olcsóbbért teszi be, akkor előbb el tudja majd adni ezért ő már csak 3 ezüsttért fogja árulni.
Tisztán látszik, hogy ezzel a lépésünkkel, hogy 5 copperrel olcsóbban próbáltunk megszabadulni a kristálytól lejjebb vittük a kő piaci értékét. Ez azt fogja eredményezni, hogy akik eddig 3 ezüst 10 copperért árulták, valószínűleg nem tudják majd eladni ennyiért. Ha ez napok alatt zajlana le, nem lenne semmi gond, egy idő után mindenki alkalmazkodna az új árhoz és az lenne a megszokott. A probléma az, hogy ez a folyamat másodpercek alatt is le tud játszódni. Ami egyik percben ér 1 aranyat, az nem biztos, hogy 2 perc múlva is annyit fog érni. Ezen ingadozás miatt igaz, hogy sokan nyerhetnek abban a pillanatba, azonban nagyon sokan veszíthetnek is rajta, arról nem is beszélve, hogy teljesen elértéktelenedik az adott termék.
Erre talán az lenne a megoldás, hogy minden termékhez meghatároznának egy értéket, ami alatt nem lehet betenni ám mégis jobban megérné, mint vendornak eladni. Ezzel a lépéssel talán felpezsdülne valamennyire a kereskedelem.
A másik megoldás az, hogy ha egy terméknek van egy elfogadott értéke (ez abból látszik, hogy már több ezren ennyiért kínálják), akkor ne tegyük be 50 copperrel olcsóbban. Sok olyan esettel találkoztam, amikor valaminek 50 ezüst körül mozgott az értéke és volt egy „intelligens” játékos, aki betette 20 ezüsttért. Természetesen, a rendszer ezentúl ezt az összeget vette alapul és azok után, ha valaki betette 20 ezüsttért vagy olcsóbban kínálta, mivel általában nem jut eszébe senkinek sem utána nézni az eddigi árfolyamnak, mielőtt eladna valamit. Az ilyen lépések vezetnek ahhoz, hogy csökken a nyereség és az adott tárgy semmit sem fog érni napokon belül.
Kérdéses, hogy az ArenaNet be fog-e iktatni egy olyan mechanizmust, ami a minimál árakat meghatározza, viszont az egészen biztos, hogy mi magunk tehetünk azért, hogy a termék deflációt megakadályozzuk, hisz ne feledjük, a gazdaság globális ebben a játékban. Ha valaminek az árát elszúrjuk, akkor azt mindenki meg fogja érezni, nem csak néhány ember.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése