Mielőtt még elkezdeném okfejtéseimet és
tanácsaimat lejegyezni eme cikkben, vessünk egy pillantást a való
életbeli gazdaságra és néhány fogalmára.
Versenyhelyzet
A piaci verseny jellegét meghatározó tényezők:
- Mennyien vannak az eladók és a vevők?
- Könnyű-e vagy nehéz új termelőknek, illetve vásárlóknak belépni a piacra?
- Képes-e egy-egy szereplő egyedül befolyásolni a piaci árat?
A tökéletes verseny
Tökéletes verseny alakul ki egy termék
piacán, ha sok kis eladó és sok kis vevő van. Ekkor egyikőjük sem képes
egyedül befolyásolni a piacot. Nem tud olyan árat vagy olyan mennyiséget
kínálni, hogy az elmozdítsa a piac egészét.
Tökéletes
verseny az a piaci forma, amelyben a piac végtelenül nagy egy-egy
szereplőhöz képest és a szereplők árelfogadók, s e piacon szabad a be és
kilépés. A tökéletes verseny elengedhetetlen feltétele a szabad be- és
kilépés, tehát hogy senki és semmi ne akadályozza újabb termelők és
vevők be- vagy kilépését. Jogi vagy pénzügyi-gazdasági feltételek
gátolhatják a termelők szabad mozgását. Például komoly gazdasági
akadályt jelent, ha óriási tőkét kell indulásként befektetni.
Ezeket a fogalmakat azért csempésztem
bele irományomba, mivel a játék készítői szerint ez egy külön világ
önálló gazdasággal, melyre leginkább a tökéletes verseny definíciója
illik.
Sajnos a való világgal ellentétben, erre
a gazdaságra nem jellemző az, hogy életképes szabályokkal korlátoznák a
kereskedelmet, ami számtalan problémához vezetett már 1 hónappal a
játék indulása után. Cikkemben ezeket a problémákat igyekszem
boncolgatni és megpróbálok tanácsokat adni, amivel egy picit talán
javítani lehetne a helyzeten.
A gazdaság problémái
Tegyük fel, hogy egy aranyos nyuszi, akit
épp az imént gyilkoltunk meg kegyetlen módon, kidobott nekünk egy szép
kardot. Sajnos mi mágusok vagyunk, akik inkább megvágnák magukat a
fegyverrel, mint sem hasznát vennék, ezért szeretnénk egy kis pénzt
keresni vele. A példa kedvéért érjen a kard 1 ezüstöt.
Két
lehetőségünk van. Az első az, hogy elbattyoghatunk a legközelebbi
árushoz és eladjuk neki. Ha ezt az opciót válasszuk, akkor azt az 1
ezüstöt kézhez is kapjuk azonnal. A másik lehetőség, hogy betesszük a
Trading Postba. Sajnálatos módon a kardból annyira sok van már a piacon,
hogy ha lehetne már lassan neked kéne fizetned, hogy átvegyék tőled ám
az enyhe megkötés miatt, a minimum összeg amennyiért el lehet adni az 1
silver és 1 copper. Ennyiért található bent 20 db.
A második lehetőség tehát, hogy
csatlakozol ahhoz a táborhoz, amelyik ennyiért kínálja a portékát.
Csakhogy ahhoz, hogy egyáltalán felkerüljön az eladási listára a kard,
betéti díjat kell fizetni. Legyen a példa kedvéért 10 copper. Ez azt
jelenti, hogy még ha el is tudjuk adni a kardot, akkor is csak 91
coppert kapunk vissza. Azonban a Trading Post nem szeretet szolgálat. Az
asurák, akik ezt üzemeltetik, tökéletes, csúnya és gonosz bankárok,
ugyanis az eladási árból jutalékot vonnak le maguknak. Ha jól emlékszem,
akkor a betéti díj és a jutalék összege az eladott áru értékének a
15%-a. Tehát az összes levonás után csak 86 copper nyereség fogja ütni a
markunkat.
Nem csoda tehát, ha az emberek többsége inkább adja el árusnak a hasztalan holmikat, mint hogy feltegye a Trading Postra.
Ez ellen úgy tudunk a legjobban tenni, ha
nem csatlakozunk a többi birkához, akik veszítenek a pénzükből, hanem
inkább félretesszük termékünket és akkor tesszük fel, ha már kedvezőbbek
a piaci viszonyok.
De hogyan is jutunk el a magas nyereségtől a vendor ár+1 copperig?
Ennek számtalan tényezője van. Sokan az
event rendszer okozta túlzott loot mennyiség felhalmozódását tartják a
felelősnek érte, mások esetleg a tényt, hogy használt felszerelésünket
sokszor tovább adhatjuk, ha úgymond „kinőttük”.
Sokan ahelyett, hogy egy meghatározott
értékért, amely mind a vásárlónak, mind az eladónak kedvező lenne,
sokkal alacsonyabb áron helyezik be termékeiket. Az alapgondolat az
lenne, hogy ha valaki x összegért árul valamit és mi x-y áron adjuk,
akkor a mi termékünket előbb meg fogják venni. Ez így is van és ezzel
nem is lenne probléma, ha csak egyszeri eset lenne. Sajnálatos módon a
Trading Post úgy működik, hogy mindig a legalacsonyabb árat veszi
figyelembe, ha valaki ugyanabból a termékből szeretne eladni. Ismételten
egy példán keresztül vezetem le az érthetőség kedvéért.
Ezúttal
nem bántottunk egy lényt sem, mivel felhagytunk a barbár életmóddal.
Helyette kivágtunk egy fát, aminek az egyik ágán egy kis tasak volt
elrejtve. Ebben a tasakban volt egy kristály, ami szép és csillogó.
Tegyük fel, hogy 2 ezüstöt ér a kavics. Mivel ennél nagyobb nyereségre
szeretnénk szert tenni, ezért úgy gondoljuk, hogy majd jól betesszük a
TP-be és akkor sokat kaszálunk vele. A TP-n a legalacsonyabb eladási ár 3
ezüst 10 copper és ezen az áron 750 db van készleten. Ha mi is ezen az
áron tesszük be, akkor meg kell várnunk, míg az a mennyiség elfogy, ami
jelenleg is elérhető, s csak utána kerülhet sorra a mi termékünk. Mi
azonban türelmetlenek vagyunk és MOST akarjuk a pénzt, ezért úgy
gondoljuk, hogy még 3 ezüst 5 copperrel is megelégszünk. Be is tesszük
ennyiért. Ekkor a party társunknak (már ha van olyan, aki szeretne
velünk egy partyba lenni) is kiesik ugyan az a kavics. Ő is úgy
gondolja, hogy hűű most meggazdagszik ebből és ő is áruba bocsájtja a
követ. Neki már azt fogja alapból felkínálni a rendszer, hogy 3 ezüst 5
copperért tegye be. Azóta persze már eltelt egy kis idő, szóval mások is
csatlakoztak ehhez az árhoz. Természetesen társunk sem buta, tudja ő,
ha olcsóbbért teszi be, akkor előbb el tudja majd adni ezért ő már csak 3
ezüsttért fogja árulni.
A
másik megoldás az, hogy ha egy terméknek van egy elfogadott értéke (ez
abból látszik, hogy már több ezren ennyiért kínálják), akkor ne tegyük
be 50 copperrel olcsóbban. Sok olyan esettel találkoztam, amikor
valaminek 50 ezüst körül mozgott az értéke és volt egy „intelligens”
játékos, aki betette 20 ezüsttért. Természetesen, a rendszer ezentúl ezt
az összeget vette alapul és azok után, ha valaki betette 20 ezüsttért
vagy olcsóbban kínálta, mivel általában nem jut eszébe senkinek sem
utána nézni az eddigi árfolyamnak, mielőtt eladna valamit. Az ilyen
lépések vezetnek ahhoz, hogy csökken a nyereség és az adott tárgy semmit
sem fog érni napokon belül.
Kérdéses, hogy az ArenaNet be fog-e
iktatni egy olyan mechanizmust, ami a minimál árakat meghatározza,
viszont az egészen biztos, hogy mi magunk tehetünk azért, hogy a termék
deflációt megakadályozzuk, hisz ne feledjük, a gazdaság globális ebben a
játékban. Ha valaminek az árát elszúrjuk, akkor azt mindenki meg fogja
érezni, nem csak néhány ember.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése