2012. szeptember 5., szerda

Revolúció vagy Evolúció Part.1

Hosszú-hosszú ideje töröm a fejem hogy vajon a GW2 forradalmi játék-e vagy sem. Természetesen számtalan ember vágja rá erre hogy “igen, persze”, de a dolog csak nem hagyott nyugodni. Sokan egyenesen árulót kiáltanak, ha nem állok egyenes derékkal és blendamed reklám mosollyal a kórusban nem süvöltöm, hogy “Guild Wars 2, Viva La Revolución”, bár szerencsére még falhoz senki nem akart állítani (vagy ha igen, nem sikerült:).
Szóval azt hogy a GW2 kiállja-e az idő próbáját azt nem más fogja megmondani, mint a….hmmm…izé…az idő (frappáns, ugye)! De csak nem ment ki a fejemből a kérdés, és a szerkesztőtársakkal való beszélgetés során tovább árnyalódott az addig is bizonytalan véleményem, így arra jutottam hogy alaposabban megrágom ezt a kérdést. Kétrészes (de az is lehet hogy három lesz:) cikkemben megpróbálom definiálni az én szótáramban mit jelent a forradalom, megpróbálom áttekinteni, hogy milyen példák állnak előttünk a múltból forradalmi újításokra, majd átgondolom hogy a GW2 vajon forradalminak nevezhető-e.

Mi is a forradalom?

Kezdjük talán ezzel, mert erre fogok a későbbiekben hivatkozni. Mit tartok én forradalminak.
1. Az játék nyilvánvaló és laikus szemmel is letagadhatatlan nagy változást hoz, amely korábban nem létezett az adott műfajban. A hangsúly itt a “látható” és “nagy” kifejezéseken van.
2. A játékban alkalmazott megoldások alapvető mércévé válnak, és a későbbiekben részben vagy egészben elvárás lesz az utána következő játékokban, azaz egy játék sem lehet ezután sikeres enélkül a recept nélkül, hacsak fel nem talál valami radikálisan újat.
3. Olyan nagyhatású az újítás, hogy egészen új játékosbázist képes magához vonzani, azaz nem csak a műfajt kedvelő embereket szólítja meg, hanem azon túli, a stílussal eddig semleges szemléletű illetve neadjisten előítéletekkel rendelkező  játékoskat is.

4. A játék és ezzel együtt az újítások el is jutnak a célközönséghez, azaz úgymond sikeres lesz, ezáltal nagyobb hatást gyakorol. Ez nem életbevágó, rengeteg kult klasszik van, amely csak kevesekhez jutottak el, és végül mégis elfoglalja megérdemelt helyét a történelemben, de a siker egyfajta önigazolás is: minél sikeresebb a game, annál többen emlékeznek rá.
5. Kiallta-e az idő próbáját.
Nem szükséges hogy minden feltétel teljesüljön, de minél több megvan ezek közül, annál nagyobb biztonsággal jelenthetjük be a forradalmat. Az alábbiakban ezen szempontrendszer alapján értékelek ki néhány nagyhatású játékot, majd végül a GW2-t is.

Néhány példa a múltból
A következőkben néhány single player RPG-t fogok szemügyre venni, egész egyszerűen azért mert ezt a műfajt követem a legszorosabban gyerekkorom óta. Őszintén szólva az MMO-kban kevéssé vagyok otthon, WoW-al pl sosem játszottam (bár mindig követtem a sajtón keresztül a történéseket) így tehát nem is érzem magam szakértőnek, valamint az MMOs részt Endrosz remek cikkében már amúgy is kivesézte.
Hangsúlyozom, hogy semmiképpen sem akarom az offline RPGk történelmét részletesen bemutatni, így tehát rengeteg kimaradó is lesz, amik hoztak valami újítást (Ultima, Fallout, Darklands, Gothic) és olyanok is amik próbálkoztak, de látványosan buktak (SSI Dark Sun, Dark Sun 2, Menzoberranzan). Szigorúan szubjektív lista következik fiatalkoromból mai szemmel.

Eye of the Beholder (1990)

1. Jelentős, jól azonosítható változás: IgenA korábbi sikerjátékok (Bard’s Tale (1985), Pools of Radiance (1988)) után teljesen újfajta rendszerrel érkezett a trónkövetelő, a korábbi taktikai harcot real time mozgás és real time harcrendszer cserélte fel, a grafika pedig óriásit fejlődött a korábbiakhoz képest. Ugyanakkor a játékmenet, a szerepjáték és a harcrendszer tulajdonképpen butítva lett a korábbiakhoz képest (erről majd később, van hogy erre van szükség)
2. Iparági mérce lett-e: NemValójában igent is írhattam volna ide, de az igazság az hogy ez a játék egyfajta átmenet volt a taktikai RPG-k és az FPS/TPS típusú szerepjátékok között, és míg voltak követők (Might & Magic 3-5), valójában evolúciós lépésnek tekinthető.
3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Igen
4. Sikeres-e a játék: IgenA maga korában óriási siker lett és két folytatást is megért.
5. Kiállta-e az idő próbáját: Nem. Lásd a korábban leírtakat az átmenetről.

Ultima Underworld (1992)
1. Jelentős, jól azonosítható változás: IgenKimondhatjuk hogy ez a játék megelőzte a korát. Ez volt az első igazi folytonos 3D mozgással és környezettel megáldott RPG, ahol a csatában jelentősége volt hogy melyik testrészre célzol. Emellett ebben a játékban jelent meg először a beépített térkép, amire még ráadásul jegyzetelni lehetett. Mindezt megfejelték földalatti helyszinekkel, lakosokkal, kvázi részletes világgal. Tulajdonképpen ez a játék tekinthető az Elder Scrolls sorozat spirituális elődjének.  Sajnos elég sok bug volt benne, és itt érdemes egy pillanatra felidézni, hogy 1992-ben nem úgy mentek a dolgok, hogy egy patchben gyorsan kijavították a hibát. Akkoriban ha nem a javított verziód volt egy játékból, akkor bizony te így jártál. Jómagam sem tudtam befejezni ezt a gamet, de ez nem von le az emlékek szépségéből (bár akkor kivoltam:)
2. Iparági mérce lett-e: IgenFentebb leírtak jó része ma már alapnak számít, a hatás pedig a mai napig érezhető.
3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Nem. A sok újítás valószínű kicsit túlszaladt a korán, és nem volt könnyű új tömegeket megszólítani. Eleinte az eladások sem voltak túl fényesek, és kezdetben bukásnak tűnt a játék…
4. Sikeres-e a játék: Igen (és nem).  …azonban ez, ahogy haladt előre az idő, megváltozott, szájról szájra járt a játék híre, és végül lassan, de komoly eladott számok jöttek össze, és manapság is előkelő helyeken szerepel az all-time listákon.
5. Kiállta-e az idő próbáját: IgenKomoly újítások amik máig éreztetik hatásukat, joggal vonult be a történelembe.

Folytatása következik…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése