Miután elolvastam Boda cikkjét és alatta a kommenteket, önkéntelenül is írhatnékom támadt. :)
Én alapvetően hiszek abban, hogy mindenki
leírhatja a véleményét (persze kulturált keretek között), ami sokszor
nem feltétlenül egyezik az enyémmel. Ezt el is fogadom és ezzel nincs is
semmi probléma, ám az alatt a cikk alatt elég durva támadások
irányultak kedves kollégám ellen. Tény, hogy én sem értek vele egyet sok
dologban, de tisztelem annyira a véleményét, hogy nem szólom le emiatt.
Egyszerűen fogadjátok el, hogy ő ilyennek találja a játékot, és ha ti
nem így látjátok, nektek is adott a lehetőség, hogy leírhassátok, amit
gondoltok róla.
Eme cikkben én fogom elregélni
gondolataimat és tapasztalataimat a játékkal és a közösséggel
kapcsolatban. Kérlek titeket, ha valamiben nem egyezik a véleményünk, ne
harapjátok le a fejem azonnal. Kulturáltan és okos érvekkel is meg
lehet vitatni egy témát, nem csak ártó szándékú beszólásokkal.
Előre megnyugtatok mindenkit, hogy nem
cikk koppintás lesz és nem is az ellentéte a másiknak, egyszerűen csak
egy Myrres véleménynyilvánítás. ;) Remélem szerettek hosszú cikket
olvasni. [pirul]
Kezdjünk is bele!
Előszó
Utoljára a harmadik és egyben utolsó béta
hétvége után öntöttem szavakba kritikus hangvételű véleményemet a
játékról. Sajnos a rövid memóriám miatt, már nem emlékszem, hogy miket
írtam, de úgy rémlik, alapból nagyon pozitív élményeket nyújtott a játék
akkoriban.
Azóta
már túl vagyunk a megjelenésen, sőt még egy végtelennek tűnő hónap is
eltelt. Alapjába véve, most is vígan elvagyok a játékban (már amikor
akad rá időm, hogy felmenjek) és valahogy mindig találok valamit, amit
csinálhatok, és még mindig vannak olyan elemei, amikhez hozzá sem
nyúltam. Most mondhatnátok, hogy casual stílusban játszok vagy, hogy
alig vagyok fent, ám ez nem fedné a valóságot. Úgy érzem, hogy akinek
tényleg tetszik a játék és tényleg élvezi, amit csinál, egész biztosan
találhat magának valamit, ami megfogja és amiben kedvét lelheti.
Tudom, hogy folyton azt mondogatták, hogy
„when it’s ready”, ám bármennyire is engedékenyek voltak velünk az
NCSoftos arcok, mégis csak egy bevételi forrásról beszélünk, amit nem
halogathattak későbbre. Sok dolog van, amit még most is javítanak, vagy
éppen most fejlesztenek. Érdemes lesz majd megnézni azt, hogy néhány
hónap múlva milyen lesz majd a játék, mivel remélhetőleg addigra azok a
tartalmak/funkciók is be fognak kerülni, amiket már korábban terveztek.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy ez az MMO most indult, ezért vannak
benne kiforratlan dolgok, esetleg olyanok, amiken változtatni kell majd.
Ezt az ArenaNet is jól tudja és bizonyára tenni is fognak majd a
színvonal javulásának érdekében. Ezzel csak arra szeretnék utalni, hogy
minden kezdet nehéz, ám egy folyamatosan alakuló és fejlődő játékról van
szó. Adjunk egy kis időt a fejlesztőknek és várjuk meg, hogy milyen
irányba szeretnék elmozdítani az alkotásukat.
E rövidke bevezető után nézzük meg a
játék különböző területeit (mert hát, úgy átláthatóbb a kritika, na meg
amúgy is így megszokott. ;])
PVE és Personal Story
Én alapvetően egy olyan játékosnak
tartottam eddig magam, aki szereti a PVE tartalmakat és imádja
történetet, de még a sztorikkal kapcsolatos infó morzsákat is, ám
emellett nagyon sokat PVPzek is.
Na
de elég a személyes sztoriból, és térjünk rá a fejlődés magjára. Erre
csak azt tudom mondani, hogy vannak negatívumok, amiken lehetne még
csiszolni és vannak pozitívumok is. Negatív az, ahogy már sokan mások is
mondták, hogy van, ahol szinte állandóan mennek eventek, amiket
farmolni lehet, néhol viszont még egy searinges kristály is előbb
zuhanna a földre, minthogy event kezdődjön. Ezen még lehetne csiszolni
és remélhetőleg fognak is. Ami a másik rossz az a szív rendszer.
Egyetértek azokkal, akik szerint ez kihagyható lett volna a játékból.
Igazából csak eltereli a játékosok figyelmét és önkéntelenül is azokra
mennek rá, mivel azt hangsúlyozza ki a térkép. Értem én, hogy sokaknak a
felfedezés és a céltalan bolyongás nem jön be, de ennyire azért nem
kellett volna hangsúlyt fektetni a szívekbe.
Na de, ha már ez eventek szóba kerültek,
beszéljünk egy kicsit ezekről is. Nem értek egyet azzal az állítással,
hogy minden event ugyanolyan és hogy mindegyik unalmas. Számtalan
szórakoztató és jópofa eventtel találkoztam, amiket szívesen
megcsinálnék akár újra is. Néhány példát is mondok erre. Volt egy olyan
event a charr területeken, ahol átváltoztatott egy npc tehénné és a
többi bocinak meg kellett tanítani, hogy hogyan védhetik meg magukat.
Miután ez megvolt még egy vicces karám versenyen is részt vettem. Vagy
legyen más. Volt olyan is, hogy kisgyerekek a Destiny’s edge szereplőit
játszották el és kérdésekre kellett válaszolni a csapat tagjaival
kapcsolatban.
Persze, még itt a PVE témánál írhatnék a
felfedezés öröméről (szerintem élvezetes csak úgy rálelni dolgokra), a
jumping puzzle-kről (amik néha nagyon frusztrálóak, ha nem megy, de ha
sikerül akkor nagy az öröm), a gyönyörű tájról, a dinamikus világról
(nem, nem az eventek, hanem például az, hogy egy farkas csorda elindul
portyázni és nekimennek egy őznek) és a remekül felépített kultúrákról
és lényekről, ám ha ezekről részletesen írnék, valószínűleg senki nem
olvasná végig a cikkem (sajnos, így is kérdéses lesz :( ).
Dungeonok
Mikor ezt a cikket írom, még nem jártam
végig az összes dungeont, szóval átfogó véleményt nem tudok alkotni
róluk. Jelenleg az első négy dungeont teljesítettem, úgy hogy sztori
szerinti sorrendben haladtam. Ezek alapján kicsit vegyes érzelmeket
váltottak ki belőlem az itteni insták. Egyrészről nagyon tetszik az,
hogy a Destiny’s Edge tagjai állnak a sztori középpontjában, ugyanakkor
mégis kapunk mindegyik helyen valami pluszt. Mint a cikk elején is
írtam, én imádom a Lore-t és az a tény, hogy a legendás csapat
újraegyesülésének részese lehetek, már örömmel tölt el. Ennek ellenére,
kicsit aggódok is a sztori miatt.
Nos, a többi téren eléggé lapos munkát
végeztek a fejlesztők. Vegyük például a jutalmakat. Ha valaki teljesíti
az egyik helyet sztori módban, akkor kap némi pénzt (ami kb. fedezi a
javítási költségeket és az oda utat) és kap egy sapkát, ami minden
alkalommal ugyan olyan. Yay! Ha valaki arra számít, hogy majd a
bossokból vagy a treshből eső loot kárpótolni fog ezért, hát annak kb.
akkora csalódásban lesz része, mint amikor a kisgyerekeknek megmondják,
hogy nincs mikulás (bocsi a spoilerért :().
Ezenkívül néha hiányzik a dedikált tank
és a dedikált gyógyító szerep, ám ez a csapattól is nagyban függ. Ami
még probléma, az a trash és a bossok nehézségének az egyensúlya.
Még talán azt említeném meg, hogy olykor a
story nehezebb, mint az explorable mode, aminek inkább kellene kihívást
jelentőbbnek lennie.
Ennek ellenére, jól lehet szórakozni
egy-egy menet közben, legyen szó akár sztori, akár explorable mód
közben, főleg ha jó csapathoz csatlakozunk. Ajánlom mindenkinek, hogy
legalább egyszer próbálja ki a GW2-es instázást. :)
Guild/Közösségi élet
Azt kell, hogy mondjam, ezen a téren
nagyon sokat kell még fejlődnie a GW-nek. Egyrészről a guild rendszer
még nagyon gyerekcipőben jár (nem könnyű managelni!), másrészről a játék
sokszor szükségtelenné teszi a kommunikációt. Ha csak eventezgetsz vagy
épp szíveket csinálsz, rengetegszer van olyan, hogy annyiból áll a
chat, hogy „Thanks”, „ty”, „np”. Azért van ez, mert nem is kell más.
Egyedül is jól el lehet lenni, de ha vannak melletted, kb. akkor is
egyedül vagy. Miért? Mert megtámadsz valamit, a másik játékos segít
megölni, aztán mentek tovább valamerre.
Ahol elkezdődhet a közösség építés, az a
guild. De az, hogy egyszerre 5 guild tagja lehetsz és csak egyet
reprezentálhatsz egy időben, inkább szétbomlasztja az embereket. Eddig
úgy láttam, hogy a dungeonok és a tournamentek (na és persze a WvW)
azok, melyek összekovácsolnak egy csapatot.
Talán ha bekerülnek a Guild Hallok és a beígért mini játékok, javulni fog a helyzet, legalábbis remélem.
PvP
Mint mondtam, sokáig a PvE tartalomra
koncentráltam Tyriában eltöltött óráimban a játék megjelenése után, ám
hamar felfedeztem a Structured PvP nyújtotta élvezetek csodáját.
Számomra tökéletes ez a fajta mérkőzési forma, mivel nem szeretem a
hatalmas tömeget és örülök, ha az én egyéni tevékenységeim is nagyban
elősegítik a győzelmet. Ezenkívül még két nagy pozitívumot is fel tudok
sorolni, ami miatt imádom ezt a fajta versengést.
Arról, hogy unbalancolt lenne a PvP,
nekem az a véleményem, hogy nem igazán. Persze, van még mit finomítani
rajta és fognak is. Valószínűleg nemrég állhattak neki a megjelenés
utáni egyensúlyteremtésnek, ám úgy érzem, hogy nagyon jó úton haladnak.
Ha valaki nem jól játszik, vagy gyorsan
meghal, ne egyből a játékban keresse a hibát. Próbáljon ki más build
összeállításokat, más fegyvereket, más stratégiákat. Sokat változhat a
játékélmény, ha egy kicsit ötletelünk fölötte. Gondolom, nagyon sokan
úgy játszanak, hogy hagyják az alap trait és fegyver beállításokat, vagy
ragaszkodnak egy buildhez. Ne tegyétek!
Kísérletezzetek, fejlődjetek és
meglátjátok, jobban fog menni. Ami még hátráltató tényező, az egy bug.
Nem tudom, hogy másnál is előfordul-e, de én bármikor elmegyek a
Mistsbe, a játék nullázza a beállított major traitjeimet, azokat, ahol
választani lehet több lehetőség közül. Nekem sajnos mindig be kell
állítani őket, mielőtt elkezdenék PvPzni. Ezt nézzétek meg, mert nagyon
sokat számíthat a harc közben.
A
másik jó dolog, amiről szónokolni fogok, az a jutalom rendszer. Nem,
nem az, hogy ládákat kapsz amiben random dolgok vannak, azt egy kicsit
gagyinak tartom. Arról a rendszerről beszélek, amit a harc közben és
természetesen végén tapasztalhatunk. A játék jutalmazza azokat a
játékosokat, akik jól játszanak. Ha te ölted meg a legtöbb embert: Top
Player in kills, ha te foglaltad a legtöbb bázist: Top Player in capture
és még folytathatnám tovább. Ha aktívan tevékenykedsz a játékban és
csinálod, amit kell, akkor folyamatosan kapni fogod a gloryt és a végén
ezekkel az extra elismerésekkel még kapsz egy kis borravalót is. Arról
nem is beszélve, ha a te csapatod nyer, akkor szintén kapsz bónuszt. Itt
tényleg az kap elismerést, aki le is tesz valamit az asztalra és ez
nagyon korrekt és szimpatikus rendszer.
Amin
úgy érzem, hogy lehetne változtatni az sPvPvel kapcsolatban, az
természetesen a külső szemlélő mód (spectator mode) megjelenése, melyre
már kaptunk ígéretet is, hogy be fog kerülni, illetve új játékmódok
berakására is. Oké, hogy ez egyszerű és mindenki megérti, de úgy érzem,
hogy azok, akik szeretik az ilyen fajta PvP-t, bőven elboldogulnának
például egy Capture the Flaggel. Jó lenne, ha újabb térképekkel és
módokkal lepnének meg minket és biztosítanák a harcterek
változatosságát.
A WvW-ről nem kívánok hosszas
elmélkedésbe bonyolódni, mivel aki szereti az ilyesfajta harcot, az úgy
is kedvelni fogja, aki nincs oda érte, az nem fog vele játszani. Annyit
mondanék esetleg, hogy nem véletlen, hogy ott nincs egyensúly, mivel ezt
direkt úgy tervezték. Ezen nem is fognak változtatni. Akinek pedig nem
bírja a gépe, az ne a játékot hibáztassa, hanem fejlessze a vasat. Nem
egy olyan videót /streamet láttam, ahol a készítőnek tökéletesen ment a
harc, úgy hogy közben a gépe még a rögzítéssel is el volt foglalva. Egy
fraps vagy egy stream eléggé le tudja terhelni a számítógépet, nála
mégis szaggatásmentesen ment. Én tudom, hogy ha nagyon nagy tömegben
vagyok, azt már nem bírja a gépem és belassul, ergo nem megyek olyan
nagy tömegbe, hanem hátrébb állok, vagy kisebb csapatokhoz csatlakozom
és nem a játékot hibáztatom, hogy „fúj… rossz az optimalizálás”.
Egyébként, a guildünk elkezdett nyitni a
szervezettebb WvWzés felé, akinek van kedve hozzá, nyugodtan
csatlakozzon hozzánk egy-egy ilyen eseményen.
Ami még eszembe jut
Az end game koncepcióról nem vagyok
hajlandó még egy elemzést írni. Mindenki döntse el, hogy mi az, amit
élvez csinálni és azért logoljon be. Van, aki már azt is imádja, hogy
bámulhatja a szexy karakterét, szóval, aki élvezi a játékot, az
játsszon, aki nem, az jöjjön vissza az updatekre és a közösség miatt
feltétlenül (alakulgat :) ).
Végezetül…
Mint láthatjuk, nem egy WoWkiller,
tökéletes messiás, Jézus eljövetelről van szó. Ez is egy MMO lett, ami
az időnkért versenyez a többi vetélytársával egyetemben. Tartalmaz
újításokat és új ötleteket, ám a régi fűszerezést követi a nagyi
receptje alapján. Lehet szeretni, nem szeretni, megunni, újra elővenni,
hardcorekodni, casualkodni, ám azt bátran tudom mondani, hogy több
tartalmat kapunk, mint amennyi a legtöbb mostanában kiadott játékban van
(éljen a DLC korszak -,-), és ennyi pénzért, havidíj nélkül ér annyi,
mint bármely másik termék a piacon.
Én személy szerint, élvezem és szeretem a játékot és még remélhetőleg sokáig részese leszek Tyria világának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése